Sunday, June 24, 2012

Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012)


Poster of Abraham Lincoln: Vampire Hunter


Yahoo Movies Rating: A


Pelakon:
 
Benjamin Walker sbg. Abraham Lincoln,
Dominic Cooper sbg. Hendry Sturges, tok guru Lincoln
Anthony Mackie sbg.William Johnson, kawan Lincoln
Mary Elizabeth Winstead sbg. Mary Todd Lincoln, Awek dan bini Lincoln
Marton Csokas sbg. Jack Barts, Vampire yang bunuh mak Lincoln.


Filem ni adalah contoh penggunaan ilmu putar alam peringkat ke lapan. bagi mereka-mereka yang kini sedang mendalami ilmu ni buleh la tengok cerita ni, hebat!! hikmat putaran tahap tinggi.

bagi penulis-penulis tempatan yang tengah kembang kuncup, kembang kuncup carik idea nak tulis buku nah! tengok sendiri... apa yang hebat pada aku cerita ni mengaitkan karekter sebenar dengan fiksi mitos dengan sangat baik. hah! untuk pengetahuan, filem ni jugak adalah adaptasi daripada novel macam banyak filem-filem lain baru-baru ni.



Abraham Lincoln, sebelum dia jadi presiden, dia jugak adalah rakyat marhain, ada suka duka dan susah senang, tengok sendiri macam mana depa kaitkan peristiwa-peristiwa dalam sejarah dengan mitos.

sedikit cerita pasal latar belakang cerita:-

kisah menceritakan macam mana mak Lincoln kena bunuh masa kecik dan dia dengan marahnya nak balas dendam tapi tak berdaya sebab pembunuh mak dia adalah vampire dan dia pulak hanyalah insan marhain (sekali lagi gua ulang perkataan marhain ahahahaha). masa dia hampir kena bunuh dengan vampire yang bunuh mak dia, dia di selamatkan oleh sorang otai pemburu vampire yang lepas tu jadi tok guru dia.

bila dia dah besar, dah cukup ilmu di dada, dia pun mula bina kareer dia sebagai pemburu vampire. masa ni jugak la latar belakang cerita menunjukkan pergolakan perang saudara yang akhirnya membawa kepada pembentukan negara Amerika dan dia Lincoln sebagai presiden pertama.

pada aku, cerita ni patut tengok dan pada aku jugak, cerita ni rugi kalau tak tengok. untuk yang gi tengok wayang sekadar untuk berhibur, anda pasti terhibur, untuk yang gi tengok wayang sebab nak kembangkan pemikiran kreatif, anda pasti berkembang... tak percaya? suka hati korang lah aku tak kisah sangat sebab aku tau, pada sapa yang percaya pasti tak rugi.

sekian harap makkum :)

No comments:

Post a Comment